می توان ادعا کرد مهمترین محصول پالایشگاه بنزین است که مخلوطی از جریان های مختلف پالایشگاه شامل بنزین تقطیر مستقیم (LSRG)، هیدروکربن های با گستره دمای جوشی از دمای محیط تا 400 درجه فارنهایت می باشد. بنزین تقطیر مستقیم شامل پنتان تا هیدروکربن های سنگین تر با نقطه جوش حدود 195 درجه سانتی گراد می باشد. برای بهبود رفتارهای احتراقی، ضد ضربه بودن، وزن مخصوص، مشخصه های تقطیر، فشار بخار، میزان گوگرد، مقاومت در برابر اکسیداسیون و خوردگی، بنزین تقطیر مستقیم را با جریان های دیگر پالایشگاه مانند ایزومریت (Isomerate)، ریفرمیت (Reformate)، آلکیلات (Alkylate)، بنزین FCCU مخلوط می سازند تا به خواص مورد نظر برسند. همچنین افزودنی هایی به منظور بهبود هرچه بیشتر این خواص نیز به این فرمولاسیون اضافه می شود. افزودنی ها اغلب برای افزایش عملکرد و بهبود حفاظت در برابر اکسید شدن بنزین اضافه می شوند. اصلی ترین افزودنی، اکتان افزاها هستند که رایج ترین آنها ترکیبات اتری از جمله MTBE و ETBE است. دانسیته ویژه بنزین بین 0.71 تا 0.77 بوده که بطور متوسط دانسیته آن را 0.737 کیلوگرم بر لیتر در نظر می گیرند. بطور کلی سه نوع بنزین وجود دارد:
بنزین بدون سرب معمولی – عدد اکتان 87
بنزین سوپر – عدد اکتان 93-89
بنزین فوق سوپر
در ادامه ویژگی های مهم سوخت بنزین بیان شده است:
عدد اکتان
این پارامتر، مقیاسی جهت مشخص کردن کیفیت احتراق سوخت میباشد. دو نوع عدد اکتان شامل عدد اکتان پژوهش (Research Octane Number) در شرایط سرعت کم و رانندگی در شهر و عدد اکتان موتور (Motor Octane Number) هنگام رانندگی در جاده با سرعت زیاد اندازه گیری می شوند. حساسیت یک سوخت از اختلاف عدد اکتان پژوهش (RON) و عدد اکتان موتور (MON) بدست می آید که معمولا بین عدد10 – 6 می باشد.
فراریت بنزین بسیار اهمیت دارد و توسط دو خاصیت فشار بخار (RVP) و تقطیر ASTM مشخص میشود. محدوده جوش بنزین به سه قسمت تقسیم می شود که هر قسمت گویای خاصیتی از بنزین است. قسمت اول که تا 25% ابتدای بنزین است نشانگر کیفیت روشن شدن اتومبیل، قسمت دوم تا 50% نشانگر تقطیر قدرت سوخت و ارزش حرارتی آن و قسمت سوم از 50% تا 90% نشانگر میزان ترکیبات سنگین در بنزین و بیانگر میزان تجزیه ترکیبات سنگین در اثر حرارت موتور می باشد.
میزان ناخالصی ها از جمله ترکیبات گوگردی، ترکیبات آروماتیکی با تاکید بر بنزن، مواد اکسیژنه و ترکیبات الفینی است که موجب آلودگی در محیط زیست می شوند که روز به روز میزان آنها محدودتر می شود.
مطابق آخرین استانداردهای اعمال شده در دنیا میزان بنزن موجود در بنزین حداکثر 1 درصد حجمی، میزان گوگرد 10ppm ، میزان ترکیبات آروماتیکی حداکثر 35 درصد، ترکیبات الفینی 18 درصد و نهایتا میزان ترکیبات اکسیژنه نیز حداکثر تا 2.7 درصد حجمی مجاز است.
در کشور عزیزمان ایران نیز به طور متوسط روزانه 72 میلیون لیتر بنزین مورد استفاده قرار می گیرد که حدود 10 میلیون لیتر آن از خارج از کشور تامین می شود و امید است با بهره برداری از واحدهای توسعه ای از جمله ستاره خلیج فارس، بنزین مورد نیاز کشور از منابع داخلی تامین و واردات این محصول استراتژیک متوقف شود.
تا زمانی که فشار تولید کمی از روی 9 مجتمع پالایش نفت کشور، حذف و یا کم نشود نمی توان انتظار تولید کیفی و یا تحقق موضوع پتروپالایش را در کشور عملیاتی دانست. البته این نکته را نیز باید تاکید کرد که متاسفانه بررسی وضعیت موجود و البته تحلیل روند گذشته حاکی از آن است که سیاست اصلی صنعت پالایش کشور تامین سوخت بوده است و لذا به فکر توسعه همزمان و یک پارچه صنعت پالایش و پتروشیمی در دستور کار این بخش از صنعت نفت و گاز نبوده است. به همین منظور نیز شاهد عدم توازن و یکپارچگی در توسعه زنجیره ارزش کشور هستیم.
|